De invloed van verlichting op een gezonde werk- en leefomgeving

Goede verlichting maakt het verschil wanneer het gaat over de uitstraling en sfeer van een ruimte. Dit is het deel van ons vakgebied waarmee veel mensen bekend zijn. Minder bekend is de invloed van verlichting op een gezonde werk- en leefomgeving. Voor veel mensen stopt de bekendheid met dit fenomeen bij de invloed van infrarood verlichting op de spieren. Vaak voelen we wel dat we in de donkere wintermaanden minder energie over hebben of slechter ons bed uitkomen. Hoe komt dat nou en wat kunnen we daaraan doen? Zowel thuis, maar ook op kantoor.

 

Cortisol, melatonine en serotonine
Om te weten hoe we verlichting in kunnen zetten om productiever te zijn en ons fitter te voelen moeten we eerst weten wat licht precies met onze hersenen en lichaam doet. Dit heeft alles te maken met onze biologische klok. We zijn voorgeprogrammeerd om wakker te zijn wanneer de zon schijnt en te slapen wanneer het donker is. Daarnaast verandert het spectrum van het natuurlijke licht door de dag heen van monochromatisch blauw licht in de ochtend en het begin van de middag tot rood licht in de avond.

Het blauwe licht verhoogt het Cortisol-niveau in ons lichaam. Wat op zijn beurt onze alertheid en concentratievermogen vergroot. Het rode licht in het spectrum neemt toe rond de schemering op de dag. Dit verhoogt de melatonine in ons lichaam. Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon benoemd en zorgt ervoor dat ons lichaam in een ruststand terecht komt. Tenslotte stimuleert zonlicht tevens de aanmaak van serotonine. Dit is het stofje in onze hersenen die ons vrolijk maakt.


Wat kan je thuis doen?
Tijdens de korte dagen in de herfst en de winter merken we het effect van weinig zonlicht het sterkst. Een winterdip is een veelvoorkomend fenomeen. Nu we weten wat de invloed van licht op ons lichaam is kunnen we dat inzetten om het opstaan en voorbereiden op naar bed gaan makkelijker te maken. Zorg dat je snel na het wakker worden blauw licht gebruikt. Een lichtwekker is bijvoorbeeld een goede oplossing om makkelijker op te staan.
Licht is tevens bepalend voor een goede nachtrust. Laptop’s, tablets, telefoons maar ook televisies geven allemaal blauw licht af waardoor je juist alert blijft en minder makkelijk in slaap valt. Probeer in ieder geval een half uur voor je gaat slapen niet meer naar schermen te kijken.


Wat kan je als werkgever doen op kantoor?
Steeds meer werkgevers nemen verantwoordelijkheid voor een gezonde werkomgeving voor hun medewerkers. Zij presteren hierdoor beter en blijven gezond, wat tevens leidt tot een daling in ziekteverzuim. Het grootste deel van de bevolking brengt zijn dag binnen door. Goede verlichting is daarom essentieel.
We hebben al beschreven waarom het soort licht (blauw of rood) invloed heeft op de staat van alertheid en daarmee ook de productiviteit. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat onze creativiteit toe neemt bij een lagere lichtintensiteit. In dit onderzoek werd in een ruimte met 150 lux de meeste creatieve ideeën gegenereerd, ten opzichte van feller verlichte ruimtes.
Dynamische LED-verlichting biedt het volledige spectrum van blauw tot rood licht. Aangevuld met dynamische lichtsturing wordt op het gewenste moment de juiste lichtsoort aangeboden. Blauw licht om de dag mee te beginnen en de welbekende lunchdip uit te balanceren en juist warmer licht voor brainstorms of dag afsluitingen.
De dynamische lichtsturing kan op de juiste wijze geprogrammeerd worden, maar het biedt tevens de mogelijkheid voor je medewerkers om zelf eenvoudig de juiste lichtintensiteit te kiezen. Gebaseerd op waar hun werk op dat moment om vraagt.

 

Ben jij verantwoordelijk voor een kwalitatieve werkomgeving van je collega’s of medewerkers? Wil je weten of de verlichting bij jou op kantoor van goede kwaliteit is? Laat je emailadres achter via onderstaand formulier, dan nemen we contact met je op voor een vrijblijvende consultatie.