Waarom het geluid in je zaak direct invloed heeft op de omzet

Licht en geluid voegen direct sfeer toe aan elke omgeving. Al ruim 10 jaar biedt Palidos toonaangevende ontwerpen en installatie van elektronische lichtoplossingen. Het afgelopen jaar hebben wij onze dienstverlening uitgebreid naar de geluidstechniek. Naast verlichting is geluid een belangrijke factor wanneer het op sfeer aan komt in een zaak. De invloed die dit op de omzet van je zaak heeft wordt vaak onderschat. Daarom hebben we de belangrijkste effecten op een rijtje gezet.

 

Match tussen uitstraling en muziek
Een van de eerste aspecten waar onze klanten eigenlijk altijd meteen aan denken wanneer we het over de impact van geluid in de zaak hebben is de invloed die het heeft op de uitstraling van het restaurant. Wanneer je een familierestaurant hebt en je hebt keiharde hiphop aanstaan of je hebt een Turks restaurant en je draait gewoon top 40 muziek doet dit af aan de beleving van je bezoekers. Muziek maakt het concept af. Er zit een verschil in omzet van 9,1% tussen muziek die goed bij je merk past en muziek die dat niet doet.

 

Het volume heeft invloed op wat je gasten eten
Uit recent onderzoek is gebleken dat het volume waarop muziek wordt afgespeeld direct invloed heeft op het soort eten dat mensen bestellen. Dit komt doordat het volume waarop muziek wordt afgespeeld invloed heeft op de hartslag en opwinding bij je gasten. Bij zachtere en rustigere muziek kiezen gasten eerder voor een gezondere optie. Terwijl bij luidere muziek de ‘stress-levels’ van de gasten stijgen en ze daardoor vaker kiezen voor een ongezonde optie.

 

Muziek heeft invloed op hoe lang je gasten in je zaak blijven
Uit een Frans onderzoek kwam naar voren dat mensen bijna drie keer sneller op hun eten kauwen bij muziek dat harder staat en met een hoog tempo in de muziek. Wat invloed heeft op hoe lang zij blijven en daarmee hoeveel tafels je kunt vullen in een avond. Daar staat tegenover dat bij muziek met een laag tempo gasten langer blijven. Uit een Schots onderzoek bleek dat de rekening van gasten in dit scenario met 23% omhoog ging. Dit kwam voornamelijk doordat ze meer drankjes bestelden. Een product waar vaak veel marge op zit.

 

 

Het is duidelijk dat er een directe correlatie is tussen de kwaliteit van het geluid en het succes van je zaak. Wat kan je vandaag al doen? Alvast een aantal tips:

  • Gebruik muziek die past bij je zaak en zorg dat er een goede combinatie is tussen bekende en onbekende nummers. Uit een onderzoek gedaan door Spotify is gebleken dat dit deze combinatie de meest positieve impact heeft op de omzet.
  • Slimme playlist: er zijn technische mogelijkheden voor een zelflerende playlist in je zaak. Dit systeem registreert welke muziek je in het verleden veel afgespeeld hebt en voegt op basis daarvan nieuwe muziek toe uit hetzelfde genre.
  • Deel je muziek met je klanten: het gebeurd vaak genoeg dat een klant vraagt welk nummer er afgespeeld wordt omdat ze deze later willen toevoegen aan hun eigen playlist. Inmiddels is het mogelijk om een nummer direct naar de telefoon van de klant te sturen zodat zij deze later terug kunnen luisteren. Dit biedt een extra contactmoment met je klant, een extra service én er is een grote kans dat als ze het nummer weer horen ze aan jouw zaak terugdenken.

 

Tenslotte willen we je nog meegeven dat je niet ‘zomaar’ muziek kunt afspelen in je zaak. Muziek is auteursrechtelijk beschermd en er staan hoge boetes tegenover wanneer duidelijk wordt dat muziek zonder de juiste licenties afgespeeld wordt. Zorg dus dat dit altijd op orde is.

 

Wil je weten hoe het geluid in jouw zaak ingezet kan worden om de ervaring van gasten te optimaliseren en de omzet te vergroten? Laat hier je contactgegevens achter voor een vrijblijvend consult.